SAS

Behövs SAS? Ja, det är väl en fråga som engagerar en och annan i Skandinavien just nu, ända från stadsministrar till kabinpersonal. Läs om detta bland annat på: di.se SAS splittrar svenskarna, DN: Höjd beredskap hos konkurrenter och  SvD:  Konkurs det troligaste för SAS

Det finns en del som talar för SAS fortlevnad:

  • Samordnad infrastruktur med god tillgänglighet i Norden och världen med garanterade anslutningar.
  • Ett exempel på Nordiskt samarbete som fungerat under en mycket lång tid.
  • Kapitalförstöring som alltid inträffar i olika hög grad när ett bolag går i konkurs (som ju är det troligaste slutet på SAS om de nordiska regeringarna ger upp stödet), samt alla andra i grunden friska bolag som skulle drabbas hårt av en konkurs i SAS.

Och en del som talar emot:

  • Skattesubventioner av ett transportsätt som förbrukar stora mängder fossila drivmedel.
  • Tveksamheter kring hur företaget sköts, med den senaste tidens ultimatum till personalen som det senaste exemplet.
  • Vardagskorruption satt i system genom bonussystem där affärsresenärer får privata poäng bekostat av arbetsgivaren som kan spenderas på allt från hotell och resor till rena prylköp.

Så, vad tycker då jag. Det är inte alltid så lätt när så många direkt skulle drabbas negativt av det, men jag måste ändå skriva att det bästa är att låta bolaget gå under. Jag förutsätter att de flesta ur personalen kommer att erbjudas jobb av någon annan aktör på den nordiska marknaden och det är kanske det bästa nu när man ännu en gång fått exempel på SAS usla personalpolitik. Statens inblandning i miljöfarlig verksamhet är inte heller något som bör fortsätta och en försäljning verkar inte möjlig.

Lycka till alla resenärer och anställda på SAS, hur det än går.

3 thoughts on “SAS

  1. Tja, vad skall man säga mer än din blogg borde aldrig ha sett dagens ljus? Din argumentation är så vek & tar inte alls in alla aspekter på en eventuell konkurs, så var snäll att undvik att kommentera/blogga om sådant du inte förstår dig på!

    • Jag medger att jag inte tar med alla aspekter av en eventuell konkurs, det var heller inte min avsikt. Av den upprörda tonen misstänker jag att du anser att jag missat åtminstone någon viktig aspekt. Ge gärna exempel. Är det också så att du inte håller med om slutsatsen, eller bara hur jag kommit fram till den. Det är jag också nyfiken på.

    • Jag håller med! Man ska aldrig göra sin åsikt hörd om man inte har 100% koll på ämnet. Då kan det ju uppstå en diskussion och man kan LÄRA sig saker utav det, utveckla sig själv och andra. Det är verkligen otroligt fel och pga. platsbristen på internet och oförmågan att välja vilka bloggar man läser bör denna blogg tas bort till förmån för personer som vet vad de pratar om. (läs Kissie)

      Nu ska jag vidare och upplysa alla andra som bloggar om SAS att de inte har 100% koll och därför bör lägga ner alla sina yttringar i ämnet!

      Peace out!

Kommentera

